03 мај, 2022

Putovanje u Malme

Od početne ideje da idemo u Oslo, na inicijativu moje Nate, ipak smo nakon malo razmišljanja odlučili da destinacija ipak bude Malme, kako zbog blizine aerodroma, tako i zbog blizine Kopenhagena. Za početak simpatična mapa sa sajta https://www.ingridskare.com/malmo-map. Mi smo bile smeštene baš kod centralne vozne stanice u hotelu  First Hotel Jorgen Kock https://www.firsthotels.com/hotels/sweden/malmo/first-hotel-jorgen-kock/. Cene su varirale, na bookingu su bile mnogo veće nego na Trivagu, mada smo mi na kraju rezervisele preko Agoda. Možda nas je i povoljnije izašlo jer smo bili u četvorokrevetnoj sobi. Uglavnom, dva su kreveta ekstra, dva da kažemo pomoćna, ali mislim da su ok udobni. Sobe su čiste, peškiri menjaju svaki dan, doručak stvarno super, a lokacija odlična. Kad se kaže železnička stanica pomislio bi čovek da je kraj u najmanju ruku sumljiv, ali ne. Jako lep kraj, blizu je more i ima par lepih modernih skulptura kao i svetionik. Umalo da zaboravim, aerodrom je blizu grada, ali bus ne ide tako često, tako da ako propustite može da se desi da čekate i sat ipo. Mi smo imali u 10.15h, koji naravno nismo uhvatili, jer su na pasoškoj kontroli bili dosta detaljni i pitali svakog gde ide, kod koga, zašto i slično. Ne daj bože da ne znate engleski, odmah ste sumnjivi i vode vas na detaljniji pregled. Sledeći bus je bio tek u 12.10h!!!. Međutim, ako četiri osobe uzmu taksi, cena je i povoljnija nego da platite bus. Naravno prvo pitajte taksiste, jer je par njih reklo drugačije cene. Takođe ima i opcija Uber, ali mora da se skine aplikacija i unesu podaci kartice. Sve se uglavnom plaća karticom, retko gde može kešom.

Pošto smo stigli ranije, a prijava u hotel je od 15h, prošetali smo do novijeg kraja Västra hamnen gde se nalazi najviša zgrada u Skandinaviju, neofuturistički Turning Torso, visoka 190 metara. Pre toga smo prošli pored svetionika koji je na dva minuta od našeg hotela.

Ne znam zašto, meni su se uvek sviđali delovi grada koji nisu u samom centru. Ovaj dan me je baš razgalio i uživala sam. Možda je samo do mora.

Do kule smo stigli kroz park Varvsparken, slučajno naravno, jer smo tražili skejt part :). Uvek kada je nešto slučajno ispadne super, jer meni je najviše pažnju privukao rascvetani drvored, verovatno su u pitanju neke trešnje, a možda i ne?

Odatle smo uz mali predah krenuli u potragu za morem, i nabasali na tzv. evropsko selo. Mnogo simpatičan kraj, kućice zavučene između zgrada i sve imaju mnogo slatka dvorišta.
Produžili smo uz pomoć google map i konačno došli do mora i krenuli u potragu za Titanik mestom gde zaljubljeni kače katance. Pa niste valjda mislili da toga nema u Švedskoj, ccc, svašta.
I za kraj šetnje po ovom delu grada bilo je još par sličica, a u narednim danima smo shvatili da je odavde najbolje gledati zalazak sunca koji je fantastičan. Mada je pametnije doći malo ranije pa uživati u pogledu na more i Eresundski most.
Nakon ove šetnje vratismo se u hotel, ali samo da se čekiramo i malo predahnemo. Dobro je bilo što je u hotelu ceo dan kafa i čaj gratis i može da se uživa u sali. Svaki dan nam je bio ritual da oko deset, jedanaest uveče siđemo na čaj i uz smeh se prisetimo celog dana.
Predveče prvog dana smo se prošetali do centra, i dalje u šoku da nema ljudi na ulici. Malo miran i uspavan grad. Prošli smo glavni trg Stortoget, šetalište Södergatan ili ti "Knez Mihajlova", prošetali do Lilla Torg ili malog trga gde je možda bilo i najživlje. Inače stari deo gde su zgrade iz perioda 1600-1800. Većina ljudi tu sedi po restoranima i kafićima. Mi smo onako umorne uspele samo da se polako vratimo u hotel i pravac krevet.
I narednog dana smo se motali po Malmeu. Boki me je pitao kako bre nismo sve stigli da vidimo za jedan dan...Ustali, jeli i psihički se spremili za celodnevne aktivnosti. Prvo smo se motali po nasem kraju i slikali pored šarene instalacije, a zatim zaputili u pravcu ulice Jakob Nilsgatan  gde se nalaze šarene stare kućice.
Malmöhus zamak nam je bio sledeća destinacija i poznat je kao najstariji švedski renesansni zamak. Nismo posetili muzej, već smo dalje produžili do parka  Kungsparken i naravno do dobro najslikanije vetrenjače. Instagramke ga baš vole :)
U daljoj šetnji ka plaži, posetili smo i tehnički muzej, videli štošta zanimljivog, i naravno ništa bez sličica, ka da nismo ni bili.
I konačno smo stigli i na plažu Ribersborgsstranden. Šta da kažem, ja sve očekujem nešto u stilu Grčke, ali ovo je daleko od toga. Nekako tužno, plitko more, puno nekih algi, malo i smrduckalo, ali zato bageri čiste i spremaju se za najezdu turista. Lepo se slika, a verujem da je leti i dobro za sunčanje i brćkanje nogu. Tu je i poznati spa centar Ribersborgs Kallbadhus, naravno muški i ženski deo odvojen, jer svi moraju tamo da budu...goli. Mi smo u produžetku pronašli drugo mesto za brćkanje. Tj. naš omladinac Aleksa je rešio da se bućne u 8 stepeni toplom moru, a mi što da se bunimo. Mi reda radi brćnusmo nogice ono na mikrodelić sekunde i brrr.
Nakon ovog ludog doživljaja na plaži red je bio da se malo smirimo i otišli smo pravo u gradsku biblioteku. Nikog ništa nismo pitali, samo ušli i odmah desno uz stepenice i lepo odozgo ovekovečili ovu lepotu. Predivno je videti roditelje koji ovde dovode i baš malu decu da nauče od malih nogu da vole knjigu. Puno njih sedi na lejzi begovima i uživa u čitanju. Da živim u Malmeu, sigurno bih ovde provodila puno vremena.
Iz biblioteke smo se spustile do parka Pildammsparken, ali zbog umora smo samo na brzinu protrčale i nismo mu posvetile ni približno dovoljno vremena. I onda pravac nazad u hotel. Inače sunce zalazi oko 20.45h pa se dan čini jako dug.
I usput nešto slatko za kraj ovog drugog dana :)

Treći dan smo putovani do Kopenhagena, a to ću prikazati u posebnom blogu. Četvrti i peti dan smo bili u Malmeu da obiđemo još malo po centru, s tim da taj poslednji dan i nismo ništa posebno radili sem prošetali do Triang trga i nazad. Inače nam je sve vreme boravka misterija bila da pronađemo negaziranu vodu, što smo posle šest različitih flaša vode i uspeli :)
Četvrti dan smo se šetkali po kraju, takoreći po centru, malo street art-a, malo nekih parkića, ništa spektakularno. Čak smo se i razdvojili kako bi svako video i obišao ono što želi.
Zajedno smo bili u crkvi sv. Petra iz 14-tog veka. Jako lepa crkva, malo smo posedeli, uživali u miru i tišini, a zatim krenuli u dalje obilaske.

Ana i ja smo odšetali do malog trga i do dizajnerskog centra, lepo dvorište.
I naravno malo radosti za široke narodne mase. Ko ne želi da bude anđeo :)
Uveče smo se dogovorili da idemo da gledamo zalazak sunca. Jest da nisu svi baš tako romantični, ali su mi izašli u susret. Nevoljno, ali, nekako stigosmo da bar petnaest minuta uživamo u zalasku koji je u to vreme bio oko 20.45h. Inače meni se čini da je najlepše to doživeti u Sundspromenaden u Vastra Hamnen. Inače postoje drvene klupe, stepenice, kako god da ih nazovemo. Dosta ljudi se tu okuplja a leti koliko sam shvatila i kupa.

Za prvi maj smo bili u Lundu, a onda i poslednji dan se još malo promuvali po centru, ništa posebno, eto čisto za još par kadrova. Naravno, svako veče, retrospektivu dana smo imali u hotelu na čajanci.

I to bi bilo to od nas i od Švedske. Utisci i više nego pozitivni, možda i zbog lepog vremena koje nas je sve vreme pratilo.